Sunday, March 8, 2009

Dari Penganggur ke Pengurus


5 Februari 2009 telah melakar sejarah penting dalam hidup saya. Tepat pukul 3.45 petang,saya bersama sahabat saya,Muhd Labib Majdi Bin Abd. Latif dengan berpakaian baju putih,berseluarkan hitam serta berkasut hitam tutup lengkap menuju ke sebuah tempat yang bakal menawarkan sejumlah wang RM500 sebulan. Segala Puji Bagi ALLAH,sememangnya kami telah menanti tawaran ini sejak sekian lama lagi. Akhirnya ALLAH memakbulkan juga hajat kami setelah selama dua minggu kami berpenat lelah mencari dan menanti. Keadaan ini menambahkan keyakinan kami bahawa haanya doa beserta usaha pasti akan berjaya. Cuma waktu sahaja yang menentukannya.


Tiba ditempat tersebut,saya bersama sahabat saya telah ditemu bual secara live oleh bos disitu. Soalannya cukup mudah. Kami hanya diminta menerangkan 4 definasi perkataan yang cukup mudah iaitu amanah,siddiq,ikhlas serta jujur. Lain pula saya. Saya diberi soalan tambahan pula. Yang melucukan,tiba-tiba sahaja intiview itu hampir-hampir menjadi medan perdebatan seperti rancangan Hujah di tv9 antara saya dan bos tersebut. Saya diujinya untuk menerangkan apa tindakan saya apabila dia mengamanahkan saya untuk memberi sejumlah wang RM10 untuk diberi kepada sahabat saya,Labib. Dia membayangkan waktu itu adalah waktu bulan Ramadhan. Pada masa yang sama,emak saya juga memberi wang RM10 kepada saya untuk membeli makanan di bazar untuk berbuka nanti. Tetapi saya tertinggal. Apa tindakan saya waktu itu ketika itu? Wajarkah saya menggunakan wang yang perlu saya beri kepada Labib dahulu?Atau kalau saya tidak menggunakannya,bagaimana pula keadaan keluarga saya yang menunggu untuk berbuka puasa dirumah.?Pada mulanya,pendapat saya tidak wajar. Alasannya ialah lebih baik saya tidak membeli makanan daripada membiarkan keluarga saya berbuka puasa dengan sumber yang HARAM apabila saya tidak meminta keizinan tuannya. Lagipun takkanlah rumah saya kehabisan makanan langsung. Sekurang-kurangnya makanan seperti kurma bolehlah menggalas perut mereka sekejap. Selepas berbuka puasa,masih ada masa dan makanan yang boleh dibeli.Bos itu seperti tidak puas hati. Bagi saya,dia bukan orang yang sebarangan. Orangnya cukup hebat. Dia pandai berdalih sehinggakan saya mengalah dan hampir-hampir bertikam lidah dengannya. Dia merupakan bekas pengetua Kolej Sultan Abdul Hamid dan Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Bukhari. Kemudian keadaan telah memaksa saya menukar jawapan.Jawapan yang dia berikan kepada saya pula seolah-olah seperti jawapan saya awal-awal tadi. Soalan tersebut sebenarnya nak mengajar kami supaya tidak menggunakan wang orang lain untuk kepentingan peribadi walaupun kita ada wang yang cukup atau tidak untuk diganti.Dia juga mengambil kisah pemuda yang memakan buah epal akibat terlalu lapar sebagai contoh. Kami hanya mendengar dan mengagguk sebagai tanda bersetuju.


Selepas selesai intiview,bermulalah kisah kami sebagai pengurus stesen minyak Shell. Kerjaya sebagai pengurus bukannya mudah. Segala-galanya perlu dilakukan. Kami perlu sapu sampah,cuci tandas,cuci longkang dan mengurus pump minyak. Hasil tunjuk ajar orang yang lebih senior walaupun umur sebaya dapatlah meringankan sedikit beban tugas kami. Antara tugas yang mencabar ialah semasa menjaga pump stesen minyak. Banyak karenah pelanggan dan masalah yang kami terpaksa hadapi.


Apa yang saya harapkan ialah pekerjaan ini dapat mengajar saya untuk mengenali erti kehidupan yang sebenar dan mencorakkan pengalaman baru dalam hidup saya bagaimana peritnya untuk menyara hidup.Jika anda mempunyai pekerjaan yang lebih senang dan selesa,bolehlah menghubungi saya.(^_^)

3 comments:

AFIQ IZAT BIN JUSOH said...

Sesuai keja 2 ngn ang. bagi ang tekun cket berusaha. haha

gynaecologist13may said...

eh..k.a!xley p la cite ang..
merapu..ms0k sal hujah tv9 la..
haha..tp kan..plek la..
npe k0 tuka jwpn k0 yg 1st 2??
manager 2 sje je 2..
ngeh3..

PLX Muhammad Khairul Adham Bin Mat Akhir said...

lorh...
tu la strategi nk promote org bg baca entri ak
he2
keja sapu sampah,cuci longkang,jaga pump minyak
mengurus gak yu kan
ha5